dato - 7. januar til 29. januar
Fernisering - 7. januar 15:00 til 17:00
Palle Bondrup (f. 1948) er oprindelig uddannet skiltemaler, men har gennem tiden arbejdet med mange andre ting. For år tilbage gik han et par år på Århus Kunstakademis grafiske linje, men er ellers autodidakt.
Bondrup har blandt andet udstillet på Mejers Galleri, Charlottenborgs Forårsudstilling, K.E., British International Print Biennale Bradford, Esbjerg Kunstpavillon. Fanø Kunstmuseum, Mærsk Kunstforening, Esbjerg Gymnasium, K.S., Galleri Ti, Galleri 46, Varde Kunstforening, Vestjyllands udstillingen, Ravmuseet Oksbøl, Galleri Fontain, Janusbygningen, S.A.K. Svenborg, Kunstforening, Esbjerg Rådhus.
Per Ottesen (f. 1944) er autodidakt, men har gennemført uddannelsen Oplysningens Kultur på Syddansk Universitet. Han har tidligere udstillet på Esbjerg Kunstpavillon, Meyers Galleri, Galleri Unique, provinsens censurerede kunstudstilling Thisted, den censurerede sommerudstilling Tistrup, Varde Museum, Vejen Kunstmuseum, Galleri Bousøgård Stauning, Nordiske tegneres 6. biennale Rundetårn, Creme de la creme Janusbygningen, Varde Kunstforening og Kunsthal vARTe.
Ottesen har lavet adskillige Land-art projekter, undervist, holdt foredrag samt lavet små og store oplæg sammen med skuespilleren Torben Jetsmark, Balletdaveren, Morten Hansen m.fl. Sammen med Torben Jetsmart har han arbejdet med ”diamologer” og forestillingen ”Inspiration”.
Til daglig underviser han i faget Billedkunst på Varde Musik- og Billedskole, og har bl.a. lavet undervisningsforløb for Esbjerg skolevæsen (sammen med Jonny Taumann), Sdr. Omme Statsfængsel (sommerskole), Mediehøjskolen i København m.fl.
Han har desuden udført flere udsmyknings-/farvesætningsopgaver for bl.a.: Esbjerg Handelsskole, Svømmestadion Danmark, Vejen Handelsskoles Kursuscenter.
Sammen med komponisten og guitaristen Kristian Nøhr, har han udgivet digtsamlingen ”Lyrigrafonier”, der er en forestilling om maleri og musik. Han har solgt værker til bl.a. Centralbiblioteket Esbjerg, Meyers Galleri, Varde Kunstforening og Poul Erik Bech.
To erfarne kunstnere fra henholdsvis Ribe og Ansager er gået sammen om en udstilling med både nye og lidt ældre værker, der kan ses under deres ophold i Kunsthal vARTe. En udstilling der går i flere spændende retninger…
Palle Bondrup arbejder bredt, helst naturalistisk. Det hvide papir er en god ven, og han anvender blyant, kul, tusch eller akryl. ”Jeg har nok gennem tiderne arbejdet mest med det sort-hvide udtryk - det er en spændende disciplin. Det man foretager sig på det lysende hvide papir, står ikke til at ændre, man kan kun gå længere ned eller ind i mørket.
Mine billeder skabes enten foran motivet eller hjemme med erindringens og erfaringens hjælp. Det der er vigtigt, er, om jeg kan få nedfældet, ramme nogle af de mange signaler naturen sender til mig - suset og roen, de dybe skygger, lyset, farverne, de falmede og de friske, vinterens gennemsigtighed, sommerens skulpturorgie, den diffuse orden.”
Skulpturelt arbejder han i beton, træ og andre forhåndenværende materialer. ”Beton er et dejligt materiale - cement, sand og vand og man har en slags sten. Jeg forsøger at bringe poesi ind i den umiddelbart døde substans.” I træarbejderne stræbes efter et mere grafisk dekorativt udtryk.
Per Ottesen har, med en baggrund indenfor billedkunst, grafisk design, performans, farvesætning og kreativ projektstyring, gennem flere år opbygget en virksomhed, hvor det kunstneriske udtryk har været drivkraften. ”Jeg hører til dem der ikke kan se træerne for bare skov. Det abstrakte, de store linjer og finurlige sammenhænge på tværs af vedtagne konventioner, er det som fængsler mig. Polariteten i verden og i det menneskelige sind, er min drivkraft - som jeg søger at omsætte visuelt ved, at lade afklarede / digitale billedudtryk mødes med organiske / analoge elementer. Det komplementære billedudtryk opstår, i mine øjne, der hvor kaos og orden mødes og kommer i spil.”
Valget af et samarbejde mellem de to erfarne kunstnere, betegner Ottesen som ”en søgen efter en form for visuel visdom”. Som ordet visuel antyder, skal begrebet opleves i billeder. Om der er visdom i disse billedudtryk er op til den der ”ser”.