'NATURENS ELEMENTER - Foto og abstrakt maleri' af Else Munkholm Bager & Naja Abelsen

dato - 9. januar til 31. januar

Fernisering - 9. januar 15:00 til 17:00

Naja Abelsen

Naja Abelsen (f. 1964 i Brønderslev) er af dansk-grønlandsk herkomst. Hun boede i Qaqortoq/Julianehåb fra 1971-80, derefter flyttede hun til Tisvilde, hvor hun boede indtil hun i 2010 flyttede til Ærø.

Naja Abelsen har gået på Holbæk Kunsthøjskole, Billedskolen i København og tog sin afgang fra Danmarks Design Skole i 1996 som visuel kommunikator med illustration som speciale.

Naja Abelsen har en baggrund som kunstner, billedkunstner, nordlysmassageterapi-studerende, grafisk designer, illustrator og foredragsholder. Hun har bl.a. illustreret børnebogen "Slædehundenes suk" og lavet 2006-arket med naturmotiver for Verdensnaturfonden og tegnet flere frimærker for Post Greenland.

CV

Else Munkholm Bager

Else Munkholm Bager (f. 1948 i Odsherred), flyttede i 1977 til Ærø.

Hun har en baggrund som folkeskolelærer på Marstal Skole, hvor hun bl.a. underviste i billedkunst og musik. I 2012 og 2013 modtog hun undervisning af kunstterapeut Rüdiger Mövens på Vitsø Kunstskole.
Hun har været medlem af Annes Atelier siden 2013.

Else Munkholm Bager har bl.a. udstillet på Galleri Bredgade 22 i København samt flere steder på Ærø.

CV

Det nye år i Kunsthal vARTe skydes i gang med udstillingen ’NATURENS ELEMENTER – FOTO OG ABSTRAKT MALERI’. Det er de ærøske kunstnerne Else Munkholm Bager og Naja Abelsen, der skal bo, udstille og arbejde i kunsthallens lokaler i januar måned. Begge kunstnere er meget inspireret af naturen, men de gengiver den gennem hver deres medie og på hver deres unikke måde.


Else Munkholm Bager arbejder med abstrakt maleri. I løbet af et værks tilblivelsesproces, bearbejder og udvikler hun det, ved bl.a. at tilføre flere teknikker. Hun beskriver sin arbejdsproces således:

”At male er for mig det samme som at bevæge sig ud på gyngende grund. Intet er sikkert. Men som Søren Kierkegaard sagde:  ”At vove er at tabe fodfæste en kort stund. Ikke at vove er at miste sig selv.” Derfor er hvert færdigt værk i sig selv livsbekræftende. Jeg vovede, kastede mig ud på det dybe ubevidste hav – og kom alligevel i land. For jeg arbejder ubevidst og ofte utålmodigt. Sommetider tror jeg at jeg kan planlægge et billede og have kontrol. Det kan jeg godt glemme alt om for jeg kan ikke styre processen. Billedet tager over – og så snart jeg river mig løs og stopper med at male – begynder den næste fase. Jeg ser på billedet. Jeg vender det rundt på alle mulige måder og ser på udsnit af det. Nogen billeder bliver først skabt i denne fase.  
Endelig kan der være en 3. fase, hvor jeg med blyant, maling eller pastelkridt forstærker nogen ting jeg ser i billedet. Jeg maler abstrakt fordi det abstrakte taler til min fantasi. Ofte dukker et eventyragtigt landskab op i maleriet uden at det er noget jeg arbejder bevidst hen imod. 
Billedet tager mig med på eventyr. Det jeg gerne vil udtrykke med mine billeder er rettet både til mig selv og til beskueren.
Det har noget at gøre med en bevidsthed om naturens guddommelige kræfter. Elementernes formende energi og lysets og farvernes helbredende vibrationer. Når jeg færdes i naturen, hvad jeg ofte gør – så slår det mig af og til, at himlen, skyerne, vandet eller skovbunden ligner noget fra mine malerier. Som om naturen efterlignede mine malerier og ikke omvendt. Det er det jeg mener med naturens formskabende kræfter. Disse kræfter findes overalt – både i den store natur – og i mit lille atelier. Mine billeder er malet med æg tempera som jeg selv har blandet af æg, linolie og farvepulver. Sommetider bruger jeg akrylmaling sammen med æg tempera.
Jeg eksperimenterer hele tiden med teknikker og kan især godt lide at lade vand og luft spille med i den kreative proces. Man kan sige at jeg lader naturens egne elementer skabe billeder af sig selv.”

Naja Abelsen viser tre forskellige kunstarter på udstillingen; abstrakte fotos, triptychon og skulpturer i papir. Om de tre typer af teknikker, siger hun følgende:

Abstrakte fotos - Intensitet og troskab mod den rå optagelse
”At udsøge sig den indre virkelighed i den ydre. At åbne sig for at se, glædens syn, livets mirakel, at undres over eksistensens skønhed. Hengive sig til skønheden. Nydelsen af kompleksitet, farvers, strukturers og linjers rigdom.
Fotografiet har fulgtes ad med det skabende arbejde: et helt livs lange tegneproces, som en selvstændig registrering og hengivelse til at se, se og atter se. Dette er min første fotoudstilling. Og så er jeg så glad for at invitationen lød på netop de abstrakte motiver! De mest mystiske og virkelighedsfjerne; og dog er de intet andet end de rå optagelser, ingen manipulationer er foretaget andet end evt. den mest nødtørftige redigering af over/underbelysning.”

Triptychon - At besjæle virkelighedens registreringer
”Fotooptagelserne intensiveres ved sammensmeltning af 2 optagelser i Photoshop, derefter sammensat 3 ad gangen, deraf titlen, hvor blikket kan vandre og opdage nyt i lang tid. 
Så vidt muligt vælges et foto fra hver af mine lande: Grønland og Danmark til sammensmeltning, den genetiske fusion jeg selv blev skabt af. En fælles, social historie, fælles sammenhørighed. Netop fordi identitetsspørgsmålet er inde over, er der som regel et til flere mennesker i Triptychonen, godt vævet ind i sammensmeltningens ubevidste virkninger på sind og følelser. At vise skønheden og styrken i at tilhøre to kulturer. Vise den meget større mulighed for utallige og uventede kombinationer. 
Farvemæssigt tilstræbes vibrerende, æstetisk harmoni. En varm, mættet magi ønskes. Det aflange format forærer en ro til kompleksiteten i sanseindtryk.
Fotos bruges som de er: rå optagelser. Ingen farveændring må foretages. Helst ingen beskæring, dog tilladt nænsomt. Tonemæssigt familieskab søges i hver sammensmeltning og triptych.”

Skulpturer i papir - At række ud i den flerdimensionelle
”Bemalet, udklippet, samlet til tre dimensioner. Et nyt udtryk i afprøvelsesfase, groende, som skulpturerne selv er: groende, vokser op af fladen, abstrakte livsformer. Det meste af mit skabende liv er gået med at give udtryk til og for levende væsener, på en todimensionel flade, nu er det farver og papiret selv, som skal være levende.”


Så kig forbi Kunsthal vARTe i januar måned, få en snak med kunstnerne og oplev naturens elementer gengivet på smukkeste vis, gennem flere medier og ved hjælp af forskellige teknikker.