- Udstillinger
- Arrangementer
- Galleri
- Lej vARTe
- Om vARTe
- Søg om ophold
- Udsmykningsprojekt
- Walk of vARTe
- Besøg os
Litografi
Oplag 100
Antal til salg: 1 stk. (nr. 87/100)
Signerede og nummererede af kunstneren
Mogens Erik Schack Balle (1921-1988), autodidakt maler.
Gift med maleren og tekstilkunstneren Margrethe Prætorius Møller.
Biografi
Mogens Balle begyndte at male midt i 1940rne, påvirket af indtryk fra ophold i Frankrig og af den danske spontan-abstrakte kunst. Hans tidlige billeder var præget af abstrakte, koloristiske tendenser, parret med figurassociationer. Hans tilknytning til gruppen Spiralen og bekendtskabet med Asger Jorn fik afgørende indflydelse på hans udvikling. Under et besøg i 1949 i Arkitekthytten i Bregnerød tog han sammen med danske og udenlandske medlemmer af kunstnergruppen Cobra del i en spontant improviseret udsmykning af hytten, der blev sat igang af Jorn. Ligeledes på Jorns initiativ blev Mogens Balle inviteret til at deltage i en udstilling af fem kunstnere fra Cobra i Gal. Pierre i Paris 1951. I 1950-51 gennemførte Mogens Balle en stor, improviseret dekoration i et senere nedlagt bogtrykkeri. Her arbejdede han hen over trykmaskiner, rundt om vinduer, døre og inventar med motiver sammenflettet i enkle stregtegninger: sol, både, en kvinde med barnevogn og abstrakt-rytmiske figurer som i hans maleri fra samme tid. I 1950ernes midte kunne man i billedopbygningen hos Mogens Balle spore impulser fra Egill Jacobsen, mens hans træsnit og litografier er beslægtet med arbejder af Jorn og andre af Cobra-gruppen, heriblandt Corneille. I nogle billeder spores konstruktive tendenser, f.eks. i en udsmykning i Holbæk Papirfabrik fra 1957. Mogens Balles oprindeligt ret marginale placering i Cobra-gruppen blev i løbet af 1960erne styrket gennem en række internationale udstillinger. Et nært samarbejde med Cobras litterære hovedskikkelse, Chr. Dotremont, bragte ligeledes i 1960erne nye impulser ind i Mogens Balles kunst. De udførte fælles tegninger, billeder og såkaldte tegne-ord, hvor Dotremont stod for korte ordspil eller metaforer, der akkompagneredes af maleri eller tegning, improviseret omkring skriften. I 1970erne kom det til en krise i B.s produktion, der blev præget af repetition af allerede udviklede former. Men op gennem 1980erne opstod, i stadig dialog med traditionen fra Cobra, en række større billeder, hvori farvens intensitet og stoflighed varieredes i forhold til de tilbagevendende figurer, der udsprang af underbevidste associationer. I sit sidste leveår malede Mogens Balle nogle af sine mest intense og koncentrerede billeder.
Rejser og udlandsophold
Frankrig 1946-47
Rejser til Polen, Jugoslavien, Skandinavien 1965-75
Stipendier og udmærkelser
Stat. Kunstfond 1985-87
Udstillinger
KE 1943-46, 1951-54; Spiralen 1947-56, 1967, 1977, samt vandreudst. Spiralen-igen, Sammenslutn. af da. kunstforen. 1991-92; Ung da. kunst 1950, 1955; Majudst. 1953, 1958-73; M 59 1973-88; Cinq peintres de Cobra, Gal. Pierre, Paris 1951; Da. grafik, vandreudst. USA 1953-54; Pittsburg Internat. 1958; Cobra et après, Gal. Aujourd'hui, Bruxelles 1962; Idole und Dämonen, Mus. des 20.ten Jahrh., Wien 1964; Salute to Denm., Lefebre Gal., N.Y. 1964; Cobra, Mus. Boymans van Beuningen, Rotterdam og Louisiana 1966; Tegn og tegninger, Gal. Green, Sorgenfri 1966; Izlozba Danske Savremene Umetnosti, Muzej Savremene Umetnosti, Beograd 1968; Ars Baltica III, Gotlands Fornsal, Visby 1968; Tegneord og tegnedigtning, Athenæum, Kbh. 1968; Cobra, Kunstforum Schelderode, Belgien 1972; Dotremont og venner fra Cobra, Sophienholm 1973; Påskeudst., Skive Mus. 1974; Cobra, Hotel de Ville, Bruxelles 1974; Cobra, St. Niklaas og Namur, Belgien 1975; Kirsten og Axel P. Nielsens Saml., Nordjyll. Kunstmus. m.fl. 1975 og Nikolaj, Kbh. 1979; Cobra, Gal. Internat., Sth. 1976; Cobra 30 1948-1979, Court Gal., Kbh. 1978; Cobra, Maison Bernard, Caracas 1979; Cobra Art, Mus. of Art, Fort Lauderdale 1981; Cobra 1948-51, Mus. d'Art Moderne de la Ville de Paris m.fl. 1982-83; Kunstnere for fred, Charl.borg 1983; Cobra (Stuivenberg Coll.), Caracas m.fl. 1984-88; Cobra Aventures Collectives, Amersfoort, Kunstindustrimus., Kbh. m.fl. 1984-85; Bispegården, Kalundborg 1982-85; Nyere kunst fra Vestsjæll., Amtsgaarden, Sorø 1985; Gal. von Loeper, Hamburg 1988. Separatudstillinger: Trefoldigheden, Kbh. 1952 (s.m. Otto Baagøe-Nielsen); Gal. Birch, Kbh. 1956; Gal. Hybler, Kbh. 1958, 1960; Gal. København 1961; Esbjerg Kunstpav. 1963 (s.m. Børge Jørgensen); Gal. Prisma, Sth. 1963 (s.m. Chr. Dotremont); Gal. Jensen, Kbh. 1965-66, 1969 (s.m. Chr. Dotremont); Court Gal., Kbh. 1968, 1974, 1976, 1978 (s.m. Grete B.), 1980, 1982 (s.m. Grete B.), 1987, 1990; Sammenslutn. af da. kunstforen. 1970 (s.m. Grete B., Elsa og Palle Nielsen); Gal. Torso, Odense 1976; Centre Graphique, Hjørring 1971-72; Skovgaardmus. 1973 (s.m. Grete B.); Gal. Langhoff, Kolding 1976; Kålund Kloster 1979-81; Køge Gal. 1981 (s.m. Grete B.); F 15, Moss, Norge 1981 (s.m. Grete B. og Knud Jans); Ribe Kunstmus. 1981 (s.m. Grethe B., Gutte Eriksen, Erik Varming); Vejen Mus. 1981; Cobra Celebration, Christian Dotremont Mogens Balle, Mus. of Art, Fort Lauderdale 1982; Gal. Det lange Skovhus, Lolland 1985 (s.m. Grete B.), 1989; Bispegaarden, Kalundborg og Silkeborg Kunstmus. 1989 (mindeudst;); Gl. Holtegaard 1993.
Værker
Pigen og fuglen (1947); Dagen rejser sig (1950); Familien foran det poetiske hus (1955, Nordjyll. Kunstmus.); Fra en fremmed by (1956, smst.); Uden titel (1956, smst.); Violette rum (1956, smst.); Drømmende grund (1964); Langsomt vigende (1971, Kbh. Revalideringscenter Sønderbro); Velkomne gæster (1971-72); Fra mine år på landet (1980, dep. Idrætshøjsk., Slagelse); Jordens milde luft (1987, Træningssk., Dragør); Nær jul (1988, dep. Silkeborg Kunstmus.); Portalfigur (1988, smst.); Elegi (1988, smst.). Udsmykninger: Loftsfelter i Arkitekthytten, Bregnerød (1949, flyttet til Sophienholm); Bjerregaard Jensens Bogtrykkeri, Amagerbrogade (ca. 1950, forsv.); Holbæk Papfabrik, kantinen (1957); mur på legeplads, Torvegården, Foren. Socialt Boligbyggeri, Gladsaxe (1964); Væg i Polytekn. Læreanstalt, DTH, Lundtofte (1964-65); eget hus, Asmindrup; Terslev K. (1979, s.m. Grete B.). Illustrationer, grafiske arbejder: Poul L. Andersen: Fra en fremmed by (træsnit), 1953; Per Jølting: Græshoppespring, 1958; Virtus Schade: Mogens Balle (litografier), 1957; Uffe Harder: Tilstande. Bevægelser (litografier), 1965; Bent Irve: Indkredsninger (træsnit), u.å.; Joseph Noiret: Histoires Naturelles de la Creveche (litografier), 1965; Abrupt (serigrafier), 1972; Un match avant et après (litografier), 1975. Fællesarbejder med Chr. Dotremont: Dessins-mots (1962); malerier (Silkeborg Kunstmus.); træsnit og tegninger (Kbh. Komm. Kulturfond).
Litteratur
Holger Kapel i: Kunst 2, okt. 1955, 60-62; Virtus Schade: M.B., 1957; Henning S. Møller i: Hvedekorn 5, 1957, 153-56; Uffe Harder i: M.B., Gal. København 1961; Christian Dotremont i: M.B., Gal. Jensen 1965; Uffe Harder: Tilstande, bevægelser, 1965; Virtus Schade i: Kunst 5, 1968, 107-09; Henning Olsen i: Billedkunst 4, 1968, 212-14; Bent Irve i: M.B., Gal. Jensen 1969; Annemarie Balle: M.B. 2x30 og 1x30, 1971; Willemijn Stokvis: Cobra, Amsterdam 1974; Chr. Dotremont i: Cras 55, 1989, 44-47; Peter Shield i: Cras 62, 1992, 64f.